donderdag 4 januari 2024

Oorsprong en verspreiding Familienaam "de Pan"

 

Koekenpan, Frituurpan, Hapjespan, nichtje van Peter Pan....

Hoe vaak ik dat vroeger wel niet naar mijn hoofd gesmeten kreeg op school, De Pan, Mijn meisjesnaam....

Maar waar komt deze naam nou eigenlijk vandaan? En wat betekend het nou ? 

Ik ben begonnen om eerst eens te kijken waar deze naam allemaal voorkomt in Nederland. 
Zoals ik al wist vanwege de stamboom onderzoek komt de naam het meest voor in Zeeland, Goes om precies te zijn. 
Rond het jaar 1947 waren het ongeveer 63 mensen met deze naam, in de telling van 2007 ruim 121. 







Volgens mijn stamboom gegevens is onze oudste voorvader die ik kon vinden overleden in Arnemuiden, dus Nederland, ik kon niets van hem vinden, later vond ik dat hij getrouwd was in.......Oostende, Belgie.

Komen we dan uit België dan ?
Op bewijs dat hij daar getrouwd is, kan ik helemaal niets vinden in Belgie...de Pan, klinkt een beetje Frans....Misschien afgeleid van Du Pan? 
Ik ben gaan kijken op de oorsprong en populariteit van geneanet. 
Hier kreeg ik de kaart van Europa te zien....

En ja hoor.....FRANKRIJK





Maar zou het echt ? is de naam verbasterd? of was t toen al de Pan? misschien zonder tussenvoegsel.
Dus ik met mijn goeie Franse takenknobbel (NOT) naar Franse archieven op zoek gegaan...Ook hier vond ik een pagina om de verspreiding van de naam in het land te bekijken, en ook hier is te zien dat de naam veel voorkomt. Ik heb gekeken in de vroegste periode die kon, 1891-1915. Er waren toen 421 mensen verspreid met deze familienaam.








Dit maakte mij toch echt nieuwsgierig.Verder zoeken, vertalen, het niet snappen, Nog meer vertalen (Handig die google translate).....En Bingo....een archief waar zijn naam stond, (Van die voorvader) Maar ja is het hem ? De datums kwamen aardig overeen met de tijd waarin hij leefde...
Kwam hij toch uit Frankrijk ? Is hij onderweg naar Nederland, getrouwd in België ? Is hij maar kort in Oostende geweest waardoor er niets van hem te vinden is daar? Zoveel vragen, Zoveel antwoorden waar ik naar op zoek moet.....

Wie weet.....Ik ga door met zoeken...

Oja....De Pan....wat betekend het nou ?

Nou...Als onze voorvader echt een Fransman was.......
(Ik had dus ff een ""Duhhhhh"" momentje.)

Pan in frans =.......Brood 

"Herkomst : Pan is de Provençaalse vorm van brood, Bijnaam voor bakker''

Hier kunnen we dus uit opmaken dat of hij, of een van zijn voorouders, bakker als beroep had

Kortom. Wij zijn dus eigenlijk Familie de Bakker, alleen in de Franse vorm......
 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bron : Geeanet, Filae.com, Cbgfamilienamen
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`



Geen opmerkingen:

Een reactie posten